Tanda Awal Kehamilan

 Kehamilan  adalah sebuah period dimana seorang wanita membawa embrio di dalam rahimnya. Bagi pasangan suami dan isteri yang telah menikah, kehamilan ini adalah saat yang ditunggu-tunggu, meskipun ada yang menundanya. Begitu dinantikannya, sehingga tidak mahu ketinggalan dengan saat-saat indah ini dan pada akhirnya mencari tahu apakah tanda awal kehamilan itu?Apakah ciri-ciri wanita hamil?

Maka, untuk menambah pengetahuan dan rasa ingin tahu mengenai ciri-ciri wanita hamil,dengan ini Rina terangkan 20 tanda awal kehamilan  yang umum terjadi pada wanita hamil.

TANDA KEHAMILAN

1. Bengkak pada payudara
Nyeri atau kesemutan di payudara adalah salah satu gejala kehamilan yang paling umum. Di awal kehamilan, payudara akan sedikit berisi dan berubah bentuk karena mempersiapkan diri untuk menghasilkan ASI. Payudara pun menjadi sangat lembut dan sensitif selama beberapa bulan. Namun perlu dicatatkan bahawa tidak semua wanita mengalami perubahan ini, terutama jika mereka telah menggunakan pil KB. Selain payudara yang membengkak, salah satu tanda lainnya adalah dengan kawasan aerola warnanya menjadi lebih gelap.

2. Perubahan bentuk tubuh badan
Bukan hanya perut yang membesar ketika seorang wanita mengalami kehamilan. Namun beberapa daerah lain seperti buntut, paha dan dada serta lengan biasanya akan ikut mengalami pembengkakan.

3. kerap buang air kecil
Buang air kecil yang makin kerap disebabkan oleh janin yang tumbuh di rahim akan menekan kandung kemih sehingga frekuensi buang air kecil pun akan bertambah. Kandung kemih juga lebih cepat dipenuhi urine dan keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih kerap.

4. Mudah lelah/mengah/letih diawal kehamilan
Anda akan merasa mudah lelah/penat atau mengah. Rasa seperti ingin bermalas-malasan di tempat tidur. Hal ini terjadi kerana tubuh sedang menyesuaikan diri dengan adanya 'orang' baru. Peningkatan hormon progesteron juga sering dihubungkan dengan tanda keempat ini. Selain itu, anda akan jadi mudah lelah karena menurunnya kadar gula darah dan tekanan darah.

5.Mual/muntah(Morning Sickness)
Mual adalah gejala kehamilan yang paling umum. Rasa mual itu terjadi kerana peningkatan hormon HCG (Human Chorionic Gonadotrophin). Peningkatan hormon HCG ini menyebabkan kesan pedih pada lapisan perut sehingga menimbulkan rasa mual. Biasanya rasa mual ini akan pergi seiring memasuki trimester kedua kehamilan. Selain mual, anda juga akan merasa lebih sensitif pada bau tertentu. Sejumlah peneliti menduga, gejala ini terjadi agar wanita hamil tidak mudah makan sembarangan sehingga melindungi bayi dari racun yang berbahaya.

6. Terlambat haid
Terlambat haid adalah salah satu tanda kehamilan yang paling jelas. Namun tidak semua keterlambatan tersebut diertikan sebagai kehamilan.Mungkin sahja terlambat haid kerana stress, diet atau gangguan hormon seperti PCOS.Selain itu, beberapa wanita juga mengalami pendarahan atau spotting (timbul tompokan darah). Segeralah pergi  ke klinik berdekatan atau mana-mana klinik dan berjumpa dengan dokter mengenai masalah tersebut.

7. Perubahan mood/emosi
Wanita hamil memiliki mood yang mudah berubah.Boleh saja di satu waktu anda akan merasa sangat bahagia, namun beberapa waktu kemudian menjadi marah pada suami/sesiapa saja hanya kerana masalah yang sepatutnya boleh diselesaikan. Tidak perlulah risau akan  perubahaan emosi ini kerana ianya adalah normal. Mood berubah kerana terjadinya perubahan hormon secara drastik pada tubuh badan. Jika anda kebelakangan ini merasakan hal seperti ini, itu terjadi kerana tubuh sedang menyesuaikan diri dengan kehadiran hormon baru.

9. Muncul tompokan darah
Tompokan darah muncul sebelum menstruasi yang akan datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. Tompokan darah ini disebabkan oleh implantasi (implantation bleeding) atau melekatnya embrio pada dinding rahim. Munculnya tompokan darah pada saat kehamilan kadang kala disalah anggap sebagai menstruasi.

10. kram/kejang perut
Kram perut pada asal terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Dan ianya akan terus berlanjutan sampai kehamilan trimester kedua.

11. Pusing/pening/sakit kepala(Headchances)
Gangguan pusing/pening dan sakit kepala yang sering dirasakan oleh ibu hamil ialah disebabkan oleh faktor fizik ; rasa lelah, mual, lapar dan tekanan darah.Berhati-hati jika melakukan sebarang pergerakan okay..

12. Sembelit
Terjadi akibat peningkatan hormon progesterone. Hormon ini selain mengendurkan otot-otot rahim, juga ternampak mengendurnya otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar. Namun keuntungan dari keadaan ini adalah memungkinkan penyerapan nutrisi yang lebih baik saat hamil.

13. Sering meludah(hipersalivasi)
Tanda kehamilan ini terjadi akibat pengaruh perubahan hormon estrogen, biasanya terjadi pada kehamilan trimester pertama. Keadaan ini biasanya menghilang setelah kehamilan memasuki trimester kedua

14. Suhu badan meningkat
Jika terjadi kehamilan atau ovulasi, maka suhu tubuh ibu akan meningkat. Keadaan ini akan bertahan selama terjadinya kehamilan. situasi ini tidak akan turun ke keadaan sebelum terjadinya ovulasi.

15. Sakit punggung
seperti selalunya kita tidak atau jarang dengan sakit punggung. Namun kini, punggung bagian bawah terasa nyeri. Jika benar hamil, gangguan ini akan menetap hingga melahirkan bayi nanti.

16. Mengidam/menolak makanan tertentu
Mengidam atau menolak makanan tertentu tanpa alasan yang jelas atau  mendadak dan sangat menginginkan makanan tertentu, yang sebelumnya mungkin bukan makanan kegemaran. Atau sebaliknya, tiba-tiba tak tahan dengan makanan yang selama ini menjadi kegemaran.Rina diawal usia kandungan terus tak boleh bau minyak masak,belacan..

17. sensetif pada bau-bauan
Sensitif pada bau-bauan atau tak tahan pada segala macam bau, terutama aroma makanan tertentu.Bau tertentu mampu membuat ibu terasa mual dan boleh menyebabkan muntah!

18. Gejala PMS
Gejala PMS adalah gejala yg sama setiap bulan iaitu perut kembung,sakit pinggang,nyeri pada payudara.Adakalanya nafsu juga meningkat/menurun.

19. Positif test kehamilan
Hasil ujian test pack menunjukkan tanda positif! Apakah itu tandanya benar-benar hamil? Belum tentu!Untuk memastikannya silalah berjumpa dengan doktor yg betul.Pernah tengok rancangan Nona satu waktu dulu..pesakit PCOS dikatakan hamil tetapi setelah ujian yg betul- betul dibuat barulah tahu hasilnya..

20. Ada janin yang berkembang di dalam rahim
Pemeriksaan USG menunjukkan ada titik kecil yang bergerak-gerak di dalam perut? Selamat! Jaga perkembangan si kecil hingga tiba waktunya bersalin..

Ke-20 tanda di atas merupakan gejala awal kehamilan yang umum dan biasa terjadi pada wanita yang sedang hamil muda . Namun tentu tidak semua wanita akan mengalami hal tersebut. Untuk memastikannya, periksakan segera ke doktor pakar puan atau bidan.

***Untuk pengetahuan semua,Rina kini sedang hamil 17 minggu anak yang kedua!!!Doakan Rina dan baby selamat ye..terima kasih:)***

Comments

Popular posts from this blog

TIPS MELEGAKAN SAKIT TEKAK DEWASA & KANAK-KANAK

BerKeLaH wAtERf@LL,gAmBaNg PaH@Ng

Buatmu ibu..muahh